Etykieta zwrotna – co to jest i czemu tego potrzebujesz?
Planujesz założenie sklepu internetowego? A może pragniesz poszerzyć aktualnie prowadzoną działalność o sprzedaż wysyłkową? Niezależnie od Twoich planów, zaznajomienie się z terminologią używaną przez firmy kurierskie może w przyszłości okazać się niezwykle przydatne. Jednym z pojęć, które dla wielu osób mogą okazać się zagadkowe, jest etykieta zwrotna. Do czego ona służy? Co należy wiedzieć na temat zwrotów przesyłek?
Czym są etykiety zwrotne i do czego się przydają?
W kontekście usług kurierskich etykieta to dokument, który dołączany jest do przesyłki, na przykład w postaci naklejki umieszczanej na paczce. Zawiera on dane niezbędne dla możliwości identyfikacji przesyłki na dowolnym etapie transportu. Dzięki informacjom z etykiety kurier wie, dokąd należy skierować przesyłkę, by szybko i bez problemów dotarła do właściwego odbiorcy. Kody kreskowe umieszczane na etykietach przesyłek są niejednokrotnie skanowane w trakcie podróży paczki, dzięki czemu możliwe jest śledzenie jej aktualnego położenia.
Etykieta zwrotna jest zatem taką etykietą, którą umieszcza się na paczce ze zwracanym towarem. Gdzie się jej używa? Skorzysta z niej na przykład klient sklepu internetowego, który po dokonaniu zakupu rozmyślił się i teraz pragnie odesłać produkt do sprzedawcy. Wygenerowanie etykiety zwrotnej jest zwykle rozwiązaniem prostszym i tańszym niż tworzenie nowej etykiety, dlatego sprzedawca, który chce uprościć proces zwrotów, powinien zadbać o dostępność takiej opcji.
Jak wygenerować etykietę zwrotną?
Sposób tworzenia etykiet zwrotnych nie wygląda identycznie w przypadku wszystkich przewoźników. W przypadku większości największych firm kurierskich sprzedający może utworzyć taki dokument za pomocą narzędzia do zarządzania przesyłkami. Wystarczy tylko wprowadzić odpowiednie dane i opłacić etykietę.
Sprzedawca otrzyma gotowy dokument i będzie mógł przekazać go klientowi. Elektroniczna etykieta zwrotna może zostać przesłana na skrzynkę mailową kupującego, skąd będzie on mógł pobrać plik i wydrukować go. Dostarczenie dokumentu do klienta pocztą elektroniczną to jednak niejedyny sposób na zapewnienie mu możliwości zwrotu. Sprzedający może także sam wydrukować etykietę, a następnie dołączyć ją do paczki z zamówienie. Jeżeli firma kurierska nie narzuca określonej metody przekazania etykiety, możesz wybrać jedną z nich.
Jak zapewnić prostą przesyłkę zwrotną swoim klientom?
Udostępnienie kupującym możliwości prostego zwrotu zakupionych towarów wpływa korzystnie na wizerunek firmy i pomaga budować zaufanie wśród konsumentów. Takie rozwiązanie ma swoje zalety również z perspektywy samego sklepu internetowego – dzięki temu, sprzedawca nie musi zbyt długo oczekiwać na towar i będzie mógł szybko wprowadzić go do sprzedaży. By znaleźć odpowiednie usługi kurierskie w tym zakresie, warto przeanalizować oferty kurierów, poświęcając uwagę takim aspektom, jak:
- obszar, na którym obsługiwane są zwroty przesyłek (szczególnie istotne w przypadku prowadzenia sprzedaży w więcej niż jednym kraju),
- wysokość ubezpieczenia, jakim objęty zostanie zwracany towar,
- możliwość uzyskania informacji na temat aktualnego położenia przesyłki nawet w przypadku zwrotów międzynarodowych,
- obowiązujące limity wagowe i wymiarowe dla przesyłek.
Pakowanie przesyłki zwrotnej – o czym należy pamiętać?
By zwracany towar mógł bezpiecznie dotrzeć do sklepu, warto poinstruować klienta o sposobie, w jaki należy przygotować paczkę do wysyłki. Każdy przewoźnik ma indywidualne wytyczne w tym zakresie, zazwyczaj jednak liczą się przede wszystkim:
- dobrze dobrane metody pakowania (np. zabezpieczenie kantów przedmiotu przed obiciami, rozdzielenie przegródkami poszczególnych elementów przesyłki),
- nieuszkodzone opakowanie (pozbawione wgnieceń lub obić),
- zastosowanie wypełnienia (jeśli wewnątrz pudełka pozostaje jakaś wolna przestrzeń).
Jeżeli klient ma zamiar użyć tego samego opakowania, w którym została mu doręczona przesyłka z towarem, powinien najpierw usunąć z niego stare etykiety. Pudełko można dodatkowo wzmocnić folią lub taśmą klejącą. Gdy paczka będzie gotowa, wystarczy już tylko nakleić na nią etykietę zwrotną i nadać w wyznaczony sposób.
Artykuł partnera